...LAKARAN HATI...

sesungguhnya seorang ulama berkata, "Pertahankanlah bisikan yang berdetak agar tetap di hatimu. Jika tidak, ia akan berubah menjadi buah fikiran. Apabila telah berubah, pertahankanlah semampumu agar ia tetap berada dalam fikiranmu. Jika tidak ia akan berubah menjadi nafsu berahi. Kendalikanlah nafsu agar ia ditundukkan. Jika tidak, akan lahir perancangan buruk dalam bentuk kehendak. Jagalah kehendak itu kerana jika tidak, ia akan menjadi perbuatan maksiat. Jika perbuatan maksiat tidak dapat dicegah, ia akan menjadi temanmu sebagai suatu kebiasaan, dan adalah sulit bagi manusia untuk meninggalkan kebiasaan."

Tuesday 26 June 2012

UNTAIAN ROH MUNAJAT


Ya Allah
Aku mohon kepadaMu untuk mendapat rahmat dari sisiMu
Untuk membimbing kalbuku
Mengatur hal-hal yang belum teratur
Menolak godaan
Memperbaiki hubunganku, memelihara agamaku
Menjaga niatku yang tidak kelihatan
Mengangkat dan mensucikan amalku yang kelihatan
Mencemerlangkan wajahku
Memberi petunjuk kepadaku untuk melangkah ke jalan yang lurus
Memenuhi hajatku
Dan menjaga daku dari segala kejahatan

Ya Allah
Sesungguhnya aku pohonkan keimanan yang tulus ikhlas
Melimpahi seluruh hatiku
Aku pohonkan juga keyakinan yang benar
Sehingga aku mengetahui
Bahawasanya tidak akan mengenai diriku oleh sesuatu musibah
Kecuali apa yang telah Engkau tentukan buat diriku
Jadikanlah aku redha menerima segala ketentuanMu

Ya Allah
Aku pohonkan keimanan yang jujur
Keyakinan yang tidak kufur lagi kemudiannya
Aku pohonkan juga rahmatMu yang dapat menampung
Anugerah kemuliaan rahmatMu
Di dunia dan di akhirat

Ya Allah
Aku pohonkan kemenangan ketika menemuiMu
Ketabahan hati menerima keputusanMu
Aku pohonkan dariMu tempat kedudukan para syuhada’
Dan kehidupan orang-orang yang bahagia
Dan mendapat pertolongan untuk menghadapi musuh
Dan menyertai para nabiMu

Ya Allah
KepadaMu lah aku menempatkan hajatku
Meskipun lemah buah fikiranku
Dan singkat amalku
Namun aku amat berhajat kepada rahmutMu
Oleh kerana itu aku mohon kepadaMu wahai pengadil segala perkara
Penyembuh segala hati
Sebagaimana Engkau telah menyelamatkan aku
Dari amuk  tengah samudera lautan
Semoga engkau selamatkanlah aku
Dari  hukuman seksa api neraka, huru hara fitnah kubur
Dan godaan-godaan terkutuk,yang menghancurkan

Ya Allah
Dimana buah fikiranku sangat lemah
Dan amal-amal perbuatanku sangat jauh dari sempurna
Niat serta cita-citaku tidak mampu berbuat kebajikan
Yang pernah Engkau janjikan kepada seseorang dari hambaMu
Atau sesuatu kebajikan yang pernah Engkau anugerahkan
Kepada seseorang dari makhlukMu
Aku berdoa dan tetap memohonkan juga
perlindungan dan kekuatan dariMu
Engkaulah Tuhan penguasa seluruh alam

Ya Allah
jadikanlah aku orang yang menunjukkan
dan dapat petunjuk tidak sesat dan menyesatkan
bersedia memerangi musuhMu
hidup damai dengan segala kekasih tuhan
aku akan terus mencintai siapa yang Engkau cintai
dan memusuhi siapa yang Engkau memusuhi
iaitu makhluk-makhluk yang menentangMu


Ya Allah
Inilah doa permohonanku
Terserahlah kepadaMu untuk memperkenankan
Inilah yang terkuasa olehku
Hanya kepadamulah terletaknya harapanku
Sesungguhnya aku adalah  kepunyaan Allah
Dan kepadanya jualah kami pasti akan kembali
Tiada daya dan upaya aku
Melainkan daripada pertolongan Allah Yang Maha Tinggi
Lagi Maha Agung

***semoga roh Allahyarham Ustaz Asri dicucuri rahmat, ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman dan bertakwa. Ameen...

No comments:

Post a Comment